اخبار داخلی
شماره: 3345
1392/05/15 - 11:50
موفقیت محققان جهاد دانشگاهی در راستای تولید آنتی‌بادی‌های منوکلونال

رییس پژوهشکده نانو بیوتکنولوژی پژوهشگاه ابن‌سینای جهاد دانشگاهی از دستیابی محققان این پژوهشگاه به تولید ستون پروتئین A خبر داد که امکان تخلیص ایمونوگلوبولین‌های پلی‌کلونال و منوکلونال با درجه خلوص بالا را به صورت آسان، بسیار سریع و کارآمد با قیمت بسیار ارزان فراهم می‌کند.

به گزارش بنیان، دکتر امیرحسن زرنانی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب گفت:‌امروزه طیف وسیعی از آنتی‌بادی‌های منوکلونال در دنیا تولید می‌شوند که به سبب نقش آنها در درمان بسیاری از بیماری‌ها به خصوص سرطان و بیماری‌های خود ایمنی توجه خاصی به آنها شده است. از سوی دیگر به سبب استفاده از آنها در بخش کلینیک و درمان توجه زیادی به خلوص بالای این آنتی‌بادی‌ها می‌شود.
 
وی افزود: از آنجایی که در پروسه خلوص یک پروتئین نیاز به روش ساده، سریع و آسان است، استفاده از ستون‌های تمایلی یا affinity بسیار کارآمد خواهد بود. همچنین به سبب میل تمایل بالای پروتئین A نوترکیب باکتری استافیلوکوکوس اورئوس به زنجیره ثابت آنتی‌بادی، این پروتئین بسیار مورد توجه بیوتکنولوژیست‌ها و شرکت‌های بزرگ تولید آنتی‌بادی قرار دارد.
 
رییس پژوهشکده نانو بیوتکنولوژی پژوهشگاه ابن‌سینا با بیان اینکه هدف این پروژه تهیه ستون‌های کروماتوگرافی تمایلی بر پایه پروتئین A نوترکیب باکتری استافیلوکوکوس اورئوس است که در کروماتوگرافی جذبی برای جداسازی IgG سرم استفاده می‌شود، تصریح کرد: در این پروژه ابتدا ژن پروتئین A از باکتری استافیلوکوکوس اورئوس استخراج شد و پس از کلونیگ ژن در پلاسمید بیانی مناسب مقدار زیادی پروتئین A نوترکیب تولید و بعد از مراحل خالص‌سازی بر روی ماتریکس مناسب سفارز B4 فعال شده با سیانوژن بروماید تثبیت شد. این ستون امکان تخلیص ایمونوگلوبولین‌های پلی‌کلونال و منوکلونال با درجه خلوص بالا را به صورت آسان، بسیار سریع و کارآمد با قیمت بسیار ارزانتر از نمونه خارجی و با کارایی مشابه ایجاد می‌کند.
 
به گفته وی این محصول در فاز آزمایشگاهی تولید شده و در صورت حمایت مالی امکان تولید انبوه آن وجود دارد.
 
پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved